Menu

Waarom afbeeldingen niet altijd zichtbaar zijn in e-mailings

Huibert Bijland 3 maart 2020 2 minuten

Voor het opstellen van een e-mailing zijn er geen standaarden als het gaat om het maken van de lay-out en het gebruik van afbeeldingen. Dit wijkt dan ook vaak af bij verschillende e-mailclients (o.a. Outlook) en hoe dit wordt weergegeven bij de ontvanger. Hier gaan we dan ook creatief mee om als e-mailmarketeers. Wij nemen de beste mogelijkheden om de mailings op te stellen.

Waar we niet omheen kunnen zijn dan dus ook de instellingen van een e-mailclient op de computer van de ontvanger (de klant). In een aantal e-mailprogramma’s worden afbeeldingen niet standaard weergegeven. De ontvanger van de e-mailing moet dan eerst expliciet aangeven dat ze afbeeldingen willen weergeven.

Dit heeft te maken met SPAM. Spammers gebruiken afbeeldingen om te zien of e-mailadressen actief zijn. Om te voorkomen dat dit nog zo gebeurd wordt het laden van afbeeldingen in een aantal e-mailprogramma’s dus standaard uitgesteld.

Op mobiele telefoons, waaronder de iPhone, worden afbeeldingen wel meteen geladen. Ook bij de meeste webmail (Gmail) en in sommige e-mailprogramma’s voor de desktop (zoals Apple Mail) wordt dit steeds soepeler.

Hoe gaan wij er slim mee om?

Allereerst moeten wij als marketeers accepteren dat we hier geen invloed op kunnen uitoefenen en onze klanten ervan bewust maken dat dit niet te beïnvloeden is. Wij kunnen ons beter focussen op wat wij wel kunnen doen om de gewenste boodschap over te brengen bij de potentiële klant.

Wij houden rekening met de lay-out, het gebruik maken van afbeeldingen en teksten op een manier dat niet de hoofdboodschap, de trigger of de call-to-action in een afbeelding zit.

De oneliner waarmee we jouw klant willen triggeren moet boven de vouw zichtbaar zijn en zeker geen afbeelding zijn, maar juist tekst.

Ondersteunende afbeeldingen krijgen een code mee “Alt-tekst” waarin wij omschrijven wat er op de afbeelding wordt weergegeven. Als de e-mailclient geen afbeelding weergeeft dan wordt er dus een kader weergegeven met een omschrijving van de afbeelding. Zo kun je ook nieuwsgierigheid creëer zodat de ontvanger ervoor kiest om de afbeeldingen weer te geven.

De buttons, zogeheten call-to-actions, zijn geen afbeeldingen. Deze knoppen worden binnen de technische mogelijkheden opgezet waardoor deze altijd zichtbaar zijn.

E-mailmarketing toepassen?

Wil jij je doelgroep bereiken middels e-mailmarketing? Laat je informeren door een van onze marketeers. Wat is de beste strategie en hoe pak je dat aan op korte termijn voor een langer termijn resultaat.

Kom nu in contact met ons

Jij hebt behoefte aan advies?

IkCommuniceer geeft je graag gedegen (online) advies over je strategie, website, ads campagne en de mogelijkheden op social media.